reklama

Geolokačné hry – načo?

Po sociálnych sieťach zaznamenávajú obrovský boom aj služby, ktoré pracujú s geolokáciou. Foursquare a Gowalla sú asi dva najznámejšie príklady týchto služieb. Ja si však kladiem otázku: Na čo sú dobré tieto služby?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Foursquare, alebo Gowalla sú vlastne obrovské hry. Hra spočíva v tom, že niekde ste, tak sa prihlásite pomocou mobilu, alebo iného mobilného zariadenia a oznámite svetu, že tam ste. Prevádzkovatelia týchto "sránd" to urobili perfektne. Neprihlasujete sa len tak, ale dostávate za to všelijaké virtuálne odmeny vo forme medailí či iných vyznamenaní. Toto všetko stačí ľuďom na to, aby dávali každý deň každému vedieť, kde si boli práve uľaviť.
Samozrejme nech si každý robí čo uzná za vhodné, a ak má niekto potrebu dávať celému svetu na známosť, že si v New Yorku sadol na tri a pol minúty v preplnenom Starbuckse na zadok tak nech to vytrúbi do celého sveta. Čo mňa zaráža, že na takúto triviálnu činnosť ľudstvo potrebovalo extra služby, pričom jednu - na to úplne stvorenú - už má: Twitter.
Dobre priznávam, že na profilovej stránke Twitteru si neviete tak prehľadne prezrieť, kde sa človek kedy nachádza, ale to už narážam na moju neschopnosť pochopiť význam niečoho takého, ako je oznamovanie ľudstvu, kde pijem pivo. Ak chcem, aby moji priatelia vedeli kde sa nachádzam - prečo to nenapísať jednoducho na Twitter? Ten má takisto geolokačnú funkciu (a už dosť dlho) a pomocou hocijakého klienta (napr. TweetDeck) viem veľmi jednudocho ukázať svoju polohu na mape. A zaiste nechodím po podnikoch len kvôli tomu, aby som sa tým mohol pochváliť na nejakej stránke.
Ďalší problém vidím v zbytočnom zrkadlení zbytočného obsahu. Veľa ľudí, ktorí sú mojimi followermi na Twitteri zahlcuje priestor správami, ktoré sú iba odrazom zo služby Foursquare. Ak je teda ten Foursquare tak skvelou službou, prečo si to nenechajú len pre seba a pre používateľov tej služby? Ale updatovať takto aj Twitter? Znovu si kladiem otázku: Prečo to nestačí dať ľuďom vedieť iba pomocou Twitteru? Musím to následne nájsť aj vo svojom Google Buzz streame a poslednú dobu aj na Facebooku? A pri tom sú to tak zbytočné informácie.....zbytočné ako pre koho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz sa zahrám na paranoidného konšpirátora a napíšem o jednom veľkom riziku. Predpokladajme, že sme sa zaregistrovali na Foursquare a sme poctivý človek, ktorý nijak nepodvádza. Každý boží deň chodíme s mobilom či tabletom v ruke a pilne sa prihlasujeme z každej riti na svete v ktorej sme, aby moji kamaráti vedeli v ktorej riti na svete som. Začnú sa nám množiť úspechy, sme pánmi svojho mesta (aspoň virtuálne na Foursquare), všade sme boli najviackrát, dokonca už máme v miestnej pizzerii aj zľavu, keďže sa odtiaľ vždy prihlásime. Máme desiatky priateľov, ktorí sa tiež hlásia zo svojích ríť na svete a lačno pozerajú na naše úspechy. Ale medzi takýmito priateľmi sa nájde jeden lapaj - výmyselník, ktorý tiež lačno sleduje, kde sme a čo tam robíme. Až raz prídeme veselo domov, chtiac si nabiť svoj smartfón, lebo sa nám od toľkého logovania sa na foursquare vybil. Bác - ani len nabíjačka doma nezostala. Byt komplet vybielený. Zlodeji museli ísť na istotu, ale odkiaľ preboha mohli vedieť, že nebudem doma?? Sú tri možnosti: a) mali šťastie b) pracne čakali mesiace v aute a zapisovali si moje odchody a príchody a počkali na vhodnú chvíľu a potom c) stačilo im pár týždňom sledovať náš pulz veľkomesta, ktorý nám prúdi v žilách a zistili, že vtedy a vtedy sme stále tam, a že namiesto toho, aby sme boli v robote sme na pive. Je jasné, že nás nešli nabonzovať zamestnávateľovi, išli nás rovno vybieliť.
Toľko paranoidná ukážka - ktorá však nemusí byť ďaleko od reality. Stopovať takto ľudí nie je vôbec ťažké. Kritici sociálneho webu (s ktorými ja nesúhlasím) hovoria neustále o strate súkromia. Súdny človek na web nedáva to, čo nechce, to čo by ho mohlo nejako poškodiť. Lenže služby typu Foursquare z ľudí vytiahnu niečo lepšie. Ich stereotypy, ich chute bez toho, aby sa na to nejakým spôsobom opýtali. Ak 25 z 30 najviac navštevovaných miest u vás je piváreň, tak je jasné, že asi nebudete milovníkom "božolé". Ak sa hovorí o sociálnom inžinierstve, tak geolokačné služby o vás prezradia všetko bez toho, aby ste o tom vlastne vy napísali. Jedine, ak podvádzate a v skutočnosti sedíte doma. Ale potom na čo sa hrať geolokačnú hru?

Ondro Mikláš

Ondro Mikláš

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný chlapík s foťákom a klávesnicou, ktorý rád fotí to čo vidí a opisuje veci, ktoré má rád a ktoré ho zaujímajú.Všetci ste tu vítaní a ak sa Vám tu páči, tak sa nebojte pridať komentáre či zdieľať články na sociálnych sieťach. Za to budete mať u mňa veľké pivo. Zoznam autorových rubrík:  ZážitkyTechHudbaPrázdne slováSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu